Jamaica: wauw! - Reisverslag uit Kingston, Jamaica van Marlies Selm - WaarBenJij.nu Jamaica: wauw! - Reisverslag uit Kingston, Jamaica van Marlies Selm - WaarBenJij.nu

Jamaica: wauw!

Blijf op de hoogte en volg Marlies

01 Februari 2014 | Jamaica, Kingston

Lieve allemaal,

Na een goed afscheid in Suriname van ons plekkie, vertrok ik met twee medestudenten donderdagnacht naar vliegveld Zanderij gelegen buiten Paramaribo. Een lange reis begon: om 8.00 uur vloog ik van Paramaribo naar Aruba. In Aruba aangekomen door de Amerikaanse douane en gezellig zitten praten met een Surinaamse man. Twee uur later vloog ik naar Miami. Daar heb ik mama opgewacht, dat duurde bijna twee uur... maar goed ik had genoeg te bekijken! Een tussenstop van zo’n zes uur en daarna door naar Kingston!

Aangekomen in Kingston werden we opgehaald door mijn oom en een taxichauffeur. Op naar het huis van mijn oom en tante om daar de rest van de familie weer te zien, gezellig! Vrijdagavond lekker gaan slapen in een goed bed met een heerlijk matras, maar eerst genieten van een lekkere warme douche. Wauw, dat heb ik echt gemist! Zaterdagochtend naar het Bob Marley huis, want ja.... als je één ding gezien moet hebben in Jamaica!! Een leuke rondleiding gehad van een vrolijke gids waarbij meerdere liedjes van Bob Marley gezongen werden. Een indruk gekregen over het huis waarin hij woonde, hoe hij leefde en een film gezien over zijn concerten en opvattingen in het leven. In de shop mijn eigen ‘Marley’ Shirt gekocht met een foto van Bob Marley erop... tja als je dan toch die bijnaam hebt is het wel zo leuk om een shirt te kopen waar heel groot: MARLEY op staat! Zondag naar de dierentuin van Kingston geweest en een indruk gekregen van de stad: we hebben wat rond gereden in Kingston.

Maandagochtend vertrokken we met Knutsford Express naar Montego Bay. Een busreis van zo’n vier uur waarin je van het oosten naar het westen van Jamaica reist.. Echt heel erg bijzonder om de verschillen in dit land binnen een paar uur te zien. Van het drukke Kingston, naar het bergachtige midden van Jamaica, naar zon, zee en strand in Ocho Rios en Montego Bay. In Montego Bay aangekomen even lekker aan het zwembad gaan liggen en daar een Amerikaans echtpaar ontmoet. Zij kwamen naar ons toe met de vraag of we misschien gezamenlijk wat trips wilden doen, dus halsoverkop ons omgekleed en direct die avond op naar Farmouth. Daar aangekomen wat gegeten en daarna op een boot de zee opgegaan. We zijn gestopt bij een plek waar de rivier en de zee elkaar tegemoet komen. Je kunt hierin zwemmen, alles is donker maar de plekken waar jij in zwemt lichten helemaal op en je hebt overal een soort glitters zitten. Er zijn maar een paar plekken in de wereld die dit hebben en dat maakte het extra bijzonder om een keer mee te maken!

Dinsdag zijn we onder begeleiding van onze supergezellige ‘eigen’ taxichauffeur Devon naar Lucea gegaan, samen met het Amerikaanse stel. In Lucea heb ik in de Dolphin Cove gezwommen met dolfijnen. Wat een ontzettend bijzondere ervaring!!! Het kost wat geld maar het is echt iets wat je nooit zult vergeten, hele mooie herinneringen aan het zwemmen met zo’n dier. Vervolgens gingen we door naar de 7 miles beach van Negril.. Een helemaal wit bounty strand met bijna geen mensen en een azuurblauwe zee. Wederom een wauw! Na de middag hier te hebben doorgebracht, gingen we naar Rick’s café. Dit is een plek waar mensen van een klif afspringen, iedereen wat drinkt en/of eet en live reggae muziek wordt gespeeld. Een superleuke sfeer om een goede cocktail te drinken!

Woensdag hebben we een rustdagje gehouden om even lekker een dagje bij te kunnen bruinen en te genieten van zon, zee en strand zoals je die echt van Jamaica verwacht. Terwijl je op je handdoekje ligt worden en door een life band nummers van Bob Marley gespeeld, mensen snorkelen, drinken een red stripe (Jamaicaans bier) en genieten van de zon en de goede sfeer.

Tja, en na woensdag kwam donderdag en dit betekende de laatste dag aan de westkant van Jamaica. Samen met het Amerikaanse stel, een Chinees echtpaar en mama zijn we naar de Rosehall gegaan. Dit is een huis in Montego Bay waar vroeger een dame woonde die drie echtgenoten in dit huis heeft vermoord. Een rondleiding gehad en een uurtje later vervolgden wij onze weg naar de Dunn’s River Falls in Ocho Rios. Nog geen half uur onderwerg kregen we een klapband en vielen er verschillende onderdelen van de auto af.. oeps! Maar Devon bleef erg rustig, zette een reserveband onder de auto en wij vervolgden onze weg. In Ocho Rios heeft iedereen de Dunn’s River Falls beklommen, behalve ik. Zoals sommigen van jullie weten en anderen niet, ik heb al bijna een maand een wond op mijn voet. Hij is nu eindelijk bijna dicht en ik had niet veel zin om het door waterschoenen weer open te halen. Dus terwijl iedereen de waterval beklom, beklom ik de trap en kon op die manier foto’s maken! Na het beklimmen van deze waterval zijn we in de auto gestapt om ergens aan de weg iets te gaan lunchen (het was toen al zo’n 18.00 uur) dus we maakten er maar een lunch én diner van. Daarna naar huis om daar ter afsluiting van een paar hele mooie dagen een drankje te drinken.

Vanmorgen vertrokken we naar het vliegveld in Montego Bay. Het was nog even de vraag of we überhaupt weg konden: onze kluis met daarin onze paspoorten werkte niet meer.. en tja, dan konden we natuurlijk niet weg. Maar vanmorgen bleek de eigenaar een sleutel te hebben en dus werd een kwartier voor vertrek het probleem opgelost. Het vliegtuig waarin we vlogen konden heel wat mensen in, maar we vlogen met zo’n 20 mensen.. heel veel leegte dus! Ik denk zo’n 10 tot 15 stoelen per persoon. Een korte vlucht van nog niet eens 40 minuten en we waren weer in Kingston.

Vanmiddag zijn we gaan lunchen met mijn tante en naar het Devonhouse gegaan. Daarna zijn we naar de school van mijn nichtje en neefje gegaan en hebben we gekeken bij de dansles van mijn nichtje. Terwijl ik dit verslag schrijf is de rest van de family druk bezig met het voorbereiden van de pizza-filmavond. Morgen gaan we kijken bij de tenniscompetitie van mijn neefje en ’s avonds uiteten met mijn oom, tante, mama en ik. Zondag gaan we nog een uitstapje maken naar Port Royal, de vroegere hoofdstad van Jamaica (maar een aantal keren verwoest door een tsunami en nu dus een schiereiland) en dan zit te tijd in dit fantastische Jamaica er weer op...

De tijd is snel gegaan en ik wil nu eigenlijk nog niet naar huis... Ik begin nu behoorlijk op te kijken tegen de kou, maar ik heb ook wel weer zin om iedereen in Nederland weer te zien en om eindelijk weer eens wat andere kleren aan te kunnen!

Maandag om 9.00 uur vertrekken we naar het vliegveld en om 12.00 uur vliegen we naar Curacao, om vervolgens rond 17.00 uur verder te vliegen naar Schiphol. Jamaica bedankt en tot over vier daagjes Nederland.....

• 01 Februari 2014 - 12:08

Arianne:

Hoi Marlies,
    Wat een mooie ervaring weer! Geniet van da laatste paar dagen en goede reis terug! Groeten aan Roely!!!
    Arianne

• 01 Februari 2014 - 13:27

Hanny:

Hoi Marlies,
    Als je al zoveel maanden in de warmte zit, zal het best koud zijn in Nederland. 'Gewoon' lekker dik aankleden en gaan met die banaan. :-)
    Geniet nog van de dagen die je op Jamaica door kunt brengen. En met de familie én met de mooie omgeving.
    Ik wens jullie een heel goede terugvlucht!
    Tot ziens in Nederland, wanneer dan ook.
    Hartelijke groetjes,
    Hanny xxx

• 02 Februari 2014 - 12:15

Jan Rijkens:

Hoi Marlies, wat een belevenissen in zo'n korte tijd. War heerlijk ontspannen en dat samen met je moeder. Ik wens jullie beiden maandag een zeer voorspoedige reis naar huis. Nu Lotte besloten heeft om ook pedagogiek in Groningen te gaan studeren heb ik je moeder een mooie terug vlucht naar het ECvP in Dalen gewenst. Vertel het haar niet: ECvP betekent: Het Expertise Centrum voor Pedagogiek. :-)

Opa Jan

• 03 Februari 2014 - 10:15

Adri:

hoi Marlies

Super heb jij het, ben gewoon stinkend jalioers.
    Tot ziens in Zwiolle op Talentstad! Enweer aan het werk .....!!!!!