Veranderingen in SU - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marlies Selm - WaarBenJij.nu Veranderingen in SU - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marlies Selm - WaarBenJij.nu

Veranderingen in SU

Blijf op de hoogte en volg Marlies

15 November 2013 | Suriname, Paramaribo

Lieve allemaal,

Na ruim 6 weken weer een update vanuit Suriname. Het heeft zo lang moeten duren omdat onze Wifi er gedurende deze tijd uit lag... gelukkig bestaat er nog zoiets als bundels voor Social Media, want waar zouden we zijn zonder al ons contact met onze telefoon?

Er is een hoop gebeurd, waarbij de grootste verandering is dat ik vanaf vandaag in Paramaribo woon. Over de redenen hiervan zal ik me verder niet uitlaten op internet, maar ik woon nu in een appartement samen met een student Maatschappelijk Werk en Dienstverlening.

Inmiddels zitten er alweer zo'n 7 weken op.. de tijd vliegt! Vanaf maandag zal ik elke dag stage gaan lopen bij Wan Mama Pikin, een organisatie die een kantoor heeft gevestigd in Paramaribo en vanuit hier werkt voor de mensen in het binnenland. Ik zal bezig gaan met het opzetten van een crèche in het Boven Suriname gebied.

Verder heb ik ondertussen al aardig wat dingen ondernomen: van tokkelen (wat echt gaaf is) tot het meemaken van een Brokoday, wel één van de meest bijzondere gebeurtenissen. Het is een afsluiting van een rouwproces zes weken nadat de betreffende persoon is overleden. Iedereen neemt eten en drinken mee en er wordt gedanst, als het ware wordt er gevierd dat de persoon geleefd heeft. Het begint om 22.00 uur en eindigt om 8.00 uur, dan pakt iedereen zijn spullen en gaat aan het werk.

Daarnaast is uiteten gaan altijd goed te doen, het nachtleven bevalt prima en we zijn met alle studenten een dagje naar White Beach geweest.. gepland om daar te barbecueën maar helaas: de gereserveerde barbecue was niet aanwezig én het begon al na een uur of twee te regenen. Dus spullen weer ingepakt en op naar Paramaribo.

Ook hebben we twee weken geleden voor het eerst ontdekt hoe we met de bus van de stad naar het binnenland moeten komen.. daar hebben we nu namelijk ook nog zo lekker veel aan ... maar ja, we kunnen wel zeggen dat we het ontdekt hebben! Je bent zo'n vier uur onderweg aangezien de bus bij elke winkel stopt, iedereen uitstapt om dingen te kopen en als iedereen teruggaat wordt de weg vervolgd. Daarbij komt ook nog eens dat je minimaal 2 uur van tevoren aanwezig moet zijn om een plekje te veroveren. Goed, we hebben er niet veel meer aan maar toch weer een bijzondere ervaring in een bijzonder land.

Dit weekend een rustig weekendje voor de boeg, alle spullen weer uitstallen en genieten van het feit dat we na 6 weken weer eens Wifi hebben (oftewel, VEEL skypen!).
Volgend weekend ga ik voor het eerst op trip, naar Menimi. We gaan deze trip doen met de hele groep dus dat beloofd vast gezellig te worden.

Hopelijk volgende keer een eerder reisverslag.. nu maar even een update over de meest belangrijke dingen die zijn gebeurd hier in SU!

Veel liefs vanuit een warm Suriname (ik denk aan jullie terwijl ik in mijn hempje en korte broekje rondloop hoor guys.....)!

• 15 November 2013 - 21:28

Jan Van Selm:

Hoi Marlies, goed bericht, fijn weekend!! Leuk om te skypen zoeven :-)

• 15 November 2013 - 22:14

Hanny:

Fijn dat je nu in Paramaribo bent en aan de slag kunt gaan. Succes daarmee. En veel plezier met uitgaan! :-)

• 15 November 2013 - 22:24

Nan:

Zo, nu zijn Frans Jan en ik weer een heel eind op de hoogte met dit verslag en ons geapp van vanavond. Wij wensen je goede weken! Liefs van ons.

• 16 November 2013 - 10:59

Annabeth:

Heel veel succes nu in Parimaribo Mar!!

X

Fijn wat van je te horen! Heel veel succes in Paramaribo! veel liefs X

• 20 November 2013 - 08:59

Adri:

hoi Marlies
    Leuk hoor, ons in de kou te laten zitten.
    ben jaloers op je wat je daar allemaal meemaakt.
    Veel plezier en succes toegewenst.
    (PS als het goed is, wordt zsm je verdiende maatjesgeld overgemaakt, duss kun je lekker extra genieten!)