Back to basic: 4 dagen leven in de jungle - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marlies Selm - WaarBenJij.nu Back to basic: 4 dagen leven in de jungle - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marlies Selm - WaarBenJij.nu

Back to basic: 4 dagen leven in de jungle

Blijf op de hoogte en volg Marlies

15 December 2013 | Suriname, Paramaribo

People, people,

Nog maar 5 weken en 5 dagen in SU en dan zit het avontuur er al weer op… dan stap ik alweer in het vliegtuig naar Jamaica.. time flies! De afgelopen week zijn Aline en ik in Lespansie geweest voor veldonderzoek. ’s Ochtends met de bus naar Atjonie en vanaf daar verder met de boot naar Lespansie, nog zo’n 40 minuten varen. Daar aangekomen werden we ontvangen door Ronnie, waar we drie nachten een hut hadden gekregen om in te slapen. Na onze hangmatten te hebben opgehangen, zijn we naar de rivier gegaan om daar te gaan baden. Heerlijk in het rivier water zwemmen met een aantal chocolate kindjes om je heen!!

De tweede dag hadden we een interview met één van de crècheleidsters en daarna zijn we enquêtes gaan afnemen in Lespansie. In totaal hebben we in anderhalve dag zo’n 30 enquêtes afgenomen, gelukkig met behulp van een tolk. De lokale bevolking daar spreekt nauwelijks Nederlands waardoor de antwoorden in het Nederlands dan ook echt uitbleven... ons onderzoek had dan waarschijnlijk erg weinig voorgesteld.

Een hele ervaring, zo back to basic. Slapen in hangmatten, koken op een houten vuurtje, baden in de rivier en leven van de middelen die uit de jungle te halen zijn. Vis eten vanuit de rivier en eigenlijk bij vrijwel elke maaltijd rijst. Verder veel vruchten waarvan deze mensen leven. En natuurlijk het spinnenavontuur waarvan de meesten van jullie het filmpje op Facebook wel gezien zullen hebben.. Voor degene die het niet hebben gezien: we sliepen zonder klamboe en kwamen erachter dat er allemaal spinnen, kikkers en vliegende kakkerlakken in de hut verbleven ’s nachts. Uhmmmm ja en dan ben je met twee meiden, eerst proberen een spin dood te slaan maar ja.. dat is nogal een onbereikbare missie wanneer je er later achter komt dat er nog zo’n 20 rondlopen in je hutje.

Na zo’n avontuur ga je toch ook wel beseffen wat een totaal tegenovergesteld leven je zelf hebt in Nederland. Alles is te koop in de supermarkt, je hebt een bed, je eigen kamer en eigenlijk een ontzettende luxe. Het is gewoon niet voor te stellen dat deze mensen echt elke dag op deze manier leven. Het leven bestaat uit wassen in de rivier, schoonmaken in de rivier en baden in de rivier. Verder veel koken en veel bezig zijn op hun kostgrondje (een soort tuintje in de jungle waarop men groente verbouwd).

Verder hebben we genoeg feestjes, genoeg biertjes, genoeg andere drankjes, genoeg gezelligheid en genoeg kroegen in Paramaribo... het bevalt hier prima en het leventje hier begint echt te wennen. Maar als je dan gaat tellen hoe snel de komende tijd zal gaan, dat is niet te bevatten! Nog één weekje stage en dan hebben we twee weken kerstvakantie.. Daarna is het nog drie weekjes... de aankomende weken gaan we dus maar optimaal genieten!

Lieve groetjes vanuit SU :-)

• 15 December 2013 - 16:11

Hanny:

Iets dat je je hele leven niet meer zult vergeten, deze ervaring in de jungle. In de westerse wereld is zo te leven niet meer voor te stellen. Het zou goed zijn als iedereen dit een keer mee zou maken. Dan waardeer je de luxe waarin je leeft des te meer.
    Geniet van je kerstvakantie. En daarna nog even goed aan de bak voor de mensen daar en voor je stageverslag.
    Hartelijke groet,
    Hanny

• 15 December 2013 - 16:43

Opa Jan:

Hallo Marlies, wat een ervaringen doe je daar op!!! Wat een belevenissen,die je alleen maar in de "jungle" meemaakt. Gelukkig zijn er ergens ook nog andere leuke ervaringen. Goed voor je inzicht in de "grotere" maatschappij. Kun je later goed gebruiken. Ik begrijp dat dit bezoek ("uitje) ook dit past in je stage, wat geweldig. Veel plezier verder en de groetjes.

Opa Jan

• 16 December 2013 - 16:49

Kirsten Santman:

Meissie, ben zo trots op je! Hardstikke leuk om je verslagen elke keer te lezen! Geniet er van! Dikke kus