Het leventje in Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marlies Selm - WaarBenJij.nu Het leventje in Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marlies Selm - WaarBenJij.nu

Het leventje in Paramaribo

Blijf op de hoogte en volg Marlies

27 November 2013 | Suriname, Paramaribo

Leuke mensen,

Weer een (snellere) update vanuit Paramaribo! Het gaat goed hier! We hebben een heerlijk appartementje en onze stage zit op loopafstand. Elke dag stage van 8.00 – 14.00 is ook zeker goed te doen en het is een leuke en goede organisatie waarbij wij goed aan de slag kunnen.
De eerste week was nog wat wennen maar eigenlijk had ik direct het idee dat ik hier zeker op mijn plek zit. Mijn kamer is al echt mijn kamer maar ook de rest van het appartement begint toch wel te voelen als ‘thuis zijn’.

Afgelopen weekend zijn we met de hele groep naar Menimi geweest. Eerst zo’n 2.5 uur rijden met een busje en vervolgens op de boot stappen en de route vervolgen over de rivier. De wegen naar Menimi (het binnenland) zijn niet gangbaar, sterker nog ze bestaan niet. Dus alles wordt per boot gedaan. Aangekomen daar een goede maaltijd gehad en het weekend maar eens inluiden met (aardig) wat bier, Ligretto en gezelligheid.

Zaterdag in de rivier gezwommen, het was super mooi weer. Het is nogal bizar dat mensen daarin hun vis schoonmaken en je nadat zij de ingewanden van deze vis teruggegooid hebben in de rivier, het water induikt. Maar alles went.. Dus de middag lekker op de rotsen gelegen en vooral veel relaxt en bruin geworden. Later op de middag een dorpswandeling (met een niet hele spectaculaire rondleiding) en een stop bij een stroomversnelling om een foto te maken. ’s Avonds was er een traditionele dansavond waarbij een aantal vrouwen kwamen zingen en dansen. Wij werden gevraagd om mee te doen alleen legden ze niks uit en wisten we niet hoe de dans moest... dus het werd niet zo spectaculair maar oké, ook weer gehad.

Zondag, na onze haren in de rivier gewassen te hebben, vertrokken we met de bus weer naar Paramaribo om daar met de hele groep nog even bij de Mac te eten en daarna weer lekker naar huis te gaan.

En toen was het maandag, Srefi Densi oftewel Onafhankelijkheidsdag. In het begin van de middag in de bus gestapt naar Lelydorp en vervolgens overgestapt naar Para waar het feest dit jaar gehouden werd. Een uur later en zo’n 1 euro lichter (de bus is sick goedkoop) kwamen we hier aan. Een hele opkomst van het leger vanuit Venezuela, Frans Guyana en Suriname en alle politiekorpsen. En natuurlijk president Bouterse die aanwezig was en zelfs nog het liedje ‘One love’ van Bob Marley ging zingen.

Daarnaast heb ik mogen genieten van 3 minuten Surinaamse fame. Een interview met een behoorlijke camera, een mooie microfoon en een presentatrice gekleed in klederdracht. En daar kwam ze aan met: “NEEEDERLANDSE STAGIAIRESSSS”. En daar stond ik dan... met een halve liter bier in mijn hand... ach, ik heb de Nederlandse student in ieder geval weer goed vertegenwoordigd en het beeld van de Nederlandse stagiaires in Suriname is weer bevestigd.

Morgen gaan Aline en ik op bezoek bij verschillende ministeries in verband met ons onderzoek. Verder heb ik deze week of volgende week een gesprek bij Stichting Mijnzorg. Het is een kinderhuis met zo'n 30 kinderen. Ik zal hier naast mijn stage nog een aantal uren aan de slag gaan voor mijn laatste vrije keuze punt (ik had er nog één open staan na Zuid Afrika). En zo gaat het Surinaamse leventje hier verder. Morgen zit ik ook alweer op de helft van de tijd: al 8.5 week weg vanuit Nederland met nog twee weken vakantie, Sinterklaas, kerst en oud&nieuw in het vooruitzicht.

Het gaat wel goed komen hier, dit leventje bevalt me wel.

Veel liefs vanuit SU!

  • 27 November 2013 - 07:45

    Rienke:

    Haha ieeeeel lekker die vis! Ging bijna over mn nek in de bus hier (neehoor jokie). Ik vind het fijn dat je het zo leuk heb daar meis. En aaaa je speelt gewoon ligretto daar!!!! En je drinkt lekker veel bier.. Niet zoveel veranderd dus ;) Hele leuke foto's ook die op je facebook staan, heerlijk bruin!
    X

  • 27 November 2013 - 10:15

    Jan Rijkens:

    Hallo Marlies,

    Wat een leuk reisverslag. Uit alles blijkt dat je het erg naar je zin hebt. Gelukkig is de situatie nu zo, dat je echt kunt gaan werken aan je stage. Het komt wel "gout" zeggen ze in Drenthe en Groningen. Groetjes vanuit Friesland. Opa Jan

  • 27 November 2013 - 11:04

    Hanny:

    Hoi Marlies,
    Wat fijn dat je nu eindelijk lekker aan de slag bent. Ook fijn dat je het zo naar je zin hebt. Dat straalt ook van de foto's af. Heel veel succes en plezier verder. Hartelijke groet,
    Hanny xxx

  • 01 December 2013 - 19:39

    Michelle:

    LIGRETTOOOOO!!

    xxx geniet ervan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marlies

Actief sinds 28 Aug. 2013
Verslag gelezen: 517
Totaal aantal bezoekers 12567

Voorgaande reizen:

24 Januari 2014 - 03 Februari 2014

Jamaica

28 September 2013 - 26 Januari 2014

Suriname

Landen bezocht: